Rozhovor s Lenkou Dusilovou

23.10.2021

Lenka Dusilová pro Oléfest

Téma Oléfestu jsou Sudety, ve kterých se obec, kde festival proběhne, nachází. Kdy sis téma Sudet, jako něčeho významného pro tebe a tvé umělecké vyjádření, začala všímat?

LD: Dětství jsem prožila v Karlových Varech. Mám pod kůží melancholickou krajinu kolem povodí Ohře, vzpomínám na hlučné opilé Němce po nocích pod okny v nočních hodinách.. šedivý nelaskavý město, toulání a utíkání do okolních lesů, zbourané krásné historické Dolní nádraží, na které jsem koukala z okna jako dítě.. atmosféra města socialisticky smradlavá a šedivá a do toho pro mě podivná a nepochopitelná lázeňská subkultura.. pocit, že tam nepatřím a nejsem přijímána.. to je první reminiscence, když mi pokládáte tuto otázku. Postupem času jsem při životně důležitém terapeutickém osobním průzkumu rodinné historie a hledání kam vlastně patřím a tyhle zkušenosti jsem postupně začala propisovat hlouběji do mojí autorské tvorby. I tyhle obrazy a pocity z dětství jsou dodnes inspirací včetně zamotané nedohledatelné historie mé rodiny. Vnímám v nich i atmosféru a osud bývalých Sudet. Nejen jako nesnadný prostor s poválečnou zátěží.. cejtim i potenciál těch míst, ve snaze navazovat, pojmenovávat.. vnímám krajinu bývalých Sudet jako podobenství mnoha osudů rodin a příběhů, které si mnozí z nás neseme v podvědomí a v našem DNA.

První tvé sepětí se Sudety širší veřejnost zaznamenala v souvislosti s projektem Monument/um. Co bylo záměrem projektu?

LD: pomoci upozornit na méně známé ohrožené památky v bývalých Sudetech, které měli v minulosti pro místní komunitu význam a potenciál.. přitáhnout k nim pozornost skrze umělecký audiovizuální site specific tvar, seznámit lidi s památkou více vrstevnatěji a zdůraznit, že ve svém okolí taková potřebná místa můžou též nalézt a sami se jakkoliv podílet na jejich obnově.

Během tvého Monument/um turné jsi zavítala do míst v Libereckém, Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Cítila jsi rozdílnou atmosféru/náladu z těchto od sebe vzdálených, ale v lecčems si podobných míst?

LD: Charakter vybraných památek byl zcela odlišný a audiovizuální vyznění v jejich prostorách mělo odlišnou a jedinečnou atmosféru. Nejvíce to bylo znát na vizuálním ztvárnění neb ve výsledném ztvárnění hrál zásadní význam prostor a některé jeho detaily s kterými se v projekci a příběhu vždy muselo pracovat.. vybrali jsme památky čtyři - sakrální, historickou, technickou a architektonickou třešničkou byly prvorepublikové Jablečné lázně v Jablonci n. Nisou.

V Libereckém kraji jsi hrála v kostele Navštívení Panny Marie v Chrastavě, 40 km od Zlaté Olešnice. Jak na tebe toto místo zapůsobilo?

LD: Na tomhle místě jsme odehráli úplně první iniciační audiovizuální koncert v rámci projektu Monument/um. Byla to jedna z památek, o které jsme od začátku ani vteřinu nepochybovali, že do parametrů výběru památek patří. Byli jsme tím místem od začátku okouzlení. O kostel se starají dva lidé, pár, kteří s láskou zachovávají genius loci tohoto místa a snaží se kostel a jeho příběh udržet v existenci.. přeju jim hodně sil v jejich úsilí.. tohle místo na mě působí jako zázračný poutní místo v tiché krajině, které můžete prostě a jednoduše navštívit, odpočinout, zastavit se a odpojit se od tlaku reality..

Další dílo, do kterého se Sudety v tvé tvorbě otiskly, je poslední deska Řeka. Jaké impulzy právě Sudety do desky vnesly?

LD: jak jsem už zmínila v první odpovědi, příběhy památek, krajina mého dětství a historie a osudy mé rodiny zpětně v čase mě nutily zpracovávat si podobná všeobecná témata skrze hudbu, tím si zátěže a ty střípky pojmenovávat a nebo je jen emočně prožít.. tím očišťovat svoji současnou realitu.. bylo pro mě v minulých dvou letech už nutné tyhle zážitky a emoce uzavřít a zaznamenat. A tak vznikala Řeka.. ten význam Řeky je samozřejmě mnohovrstevnatý. Fascinují mě všeobecně různé systémy v přírodě a živočišné říši, nejen ten říční..

Album Řeka získalo mnoho ocenění. Máš za to, že téma Sudet rezonuje ve společnosti? Máš za to, že se v těchto dříve často vyloučených oblastech obrací situace k lepšímu?

LD: myslím, že tohle téma je v této krajině všeobecně hluboko v kolektivním podvědomí.. naše společnost stojí částečně i na zkušenostech toho, co se odehrávalo v minulosti v těchto krajinách.. a to nehodnotím negativně ani pozitivně, to je prostě fakt.. Na některých místech je současná generace vědomá těchto zkušeností a navazujou a pečujou o své prostředí.. na mnoha místech už místní komunity vracejí tyhle místa k životu jak jsme s Monument/um zaznamenali. .?některá místa zas vypadají více beznadějně.. ale to je jen můj subjektivní nepoučený pocit.

Poslední rok a půl svět zasáhla pandemie koronaviru. Jak dolehla konkrétně na tebe? Nezpůsobila ti problémy s dokončením desky Řeka? Neotiskl se její stín i do samotných písniček?

LD: já nevím.. jsem v pořádku, chvíli jsem byla psychicky hodně dole, bez práce, které se celý život věnuju mi existence nedávala smysl.. ale to přišlo až jarem v tomto roce.. to už byla Řeka dávno nahraná a vydaná.. ale to náhlé probuzení do nejistoty a ohrožení dosavadního pořádku některá témata Řeky potvrdila.. dynamiku života, plynutí, přizpůsobení se terénu, počasí, daným vlastnostem krajiny, doby v toku světových událostí a geopolitických tlaků.. není to nic příjemný si začít zvykat na větší diskomfort, větší nároky a nový pořádky..

Na Oléfest jedeš se svým sólovým vystoupením. Najdeme v něm otisky tvých Sudetských inspirací?

LD: určitě.. jsou tam :)

Jak se toto představení po hudební stránce liší od tvých vystoupení během Monument/um turné?

LD: sólové koncerty hraju zcela sama pomocí několika nástrojů a elektroniky, vystoupení jsou postaveny jen na mé hudbě. V Monument/u byla rovnocennou uměleckou složkou k hudbě vizuální projekce a daný prostor památky. Vyznění těchto vystoupení bylo mnohem experimentálnější a přizpůsobené náročnému terénu. Posluchač musel pro tenhle zážitek podstoupit určitý diskomfort. Moje sólo koncerty jsou přeci jen písničkovější..

Máš kromě koncertování nějaké další plány do budoucna? Máš za to, že v něm znovu Sudety najdeme?

LD: já i tým projektu Monument/um stále pevně věříme, že se nám podaří již v příštím roce uspořádat druhý ročník. Letos se nakonec kvůli covidové situaci a nedostatku finančních prostředků nemohli zrealizovat..